Minn sambo är anklagad för att ha misshandlat sitt ex, vad kan vi göra?

Hej!

Min sambo blir anklagad av sitt ex för att ha misshandlat henne. Varken hans familj, hennes familj eller någon av min sambos kompisar kan få ihop historien hon drar upp, ingen minns något av det mer än hon och dessutom säger alla samma sak, min sambo är den sista till att slå en kvinna.

Vad kan han/vi göra då vi är oroliga att detta kan drabba han i arbetslivet senare eller liknande?! Inga bevis finns, alltså ord mot ord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Att utpeka någon som brottslig genom att ha misshandlat någon utan att ha grund för det faller in under brottet förtal (5 kap. 1 § brottsbalk). Om det är så att din sambo känner sig felaktigt utpekad som en brottsling av exet så rekommenderar jag att polisanmäla detta.

Om det blir så att din sambos ex polisanmäler honom för misshandel och det blir en domstolsprövning mot din sambo blir det en bevisfråga om han misshandlade henne eller inte. Om det inte, precis som du säger, finns några bevis utöver hennes vittnesmål har jag svårt att se att din sambo skulle bli dömd. Det är upp till domstolen att då bedöma, med hänsyn till all bevisning som framkommer, om det går att säga att det är klarlagt bortom all rimlig tvivel att han skulle ha utsatt henne för en misshandel.

Gällande förtalsbrottet kan det vara bra att veta att det som huvudregel inte faller in under allmänt åtal (5 kap. 5 § brottsbalk). Det innebär att med största sannolikhet kommer inte ett förtalsmål drivas av en åklagare utan det är i såna fall din sambo som får driva processen mot exet.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare