Minderårigs uppmaning till självmord

Låt oss säga att det är ett barn som uppmanar ett annat lite yngre barn om att ta självmord. Det första barnet är 14 och går i 8:an Det andra barnet är 13 och går i 7:an Vad kan det första barnet(Det som uppmanar till självmord) bli dömd för och vad kan det barnet få för straff? Inklusive frågan som står över så har jag även dessa frågor: 1. Kan det barnet bli dömt till någon slags av sluten ungdomsvård eller liknande? 2. Kan det barnet eller barnets föräldrar behöva böta? 3. Kan någon, barnet eller hens föräldrar, få något större straff så som fängelse eller annat liknande straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Till en början redogör jag för brottet "Uppmaning till självmord". Enligt 4 kap 7a § brottsbalken, är det ett brott att uppmana eller på annat liknande sätt utöva psykisk påverkan mot någon att begå självmord. Det är dock enbart ett brott om gärningen är ägnad att medföra en inte obetydlig fara för en sådan handling. Det betyder att uppmaningen måste i typfallet ha en reell risk att medföra att offret begår självmord. Mobbning där sådana uppmaningar förekommer skulle rimligen omfattas av regeln, vilket innebär att personen begår ett brott.

Dock beskriver du att personen i fråga är 14 år gammal. Det innebär att denne ej kan dömas till något straff då man inte är straffmyndig förräns man fyllt 15 år. Det följer av 1 kap 6 § brottsbalken. Ungdomsvård, ungdomsövervakning och liknande straff för unga lagöverträdare blir först aktuella mellan 15-21 års ålder enligt 1 § lagen om unga lagöverträdare

Föräldrarna blir inte heller straffrättsligt ansvariga för barnets handlande. Dock skulle de kunna bli skadeståndsrättsligt ansvariga då kränkning av frid genom brott är en grund för skadestånd enligt 2 kap 3 § skadeståndslagen och föräldrar kan behöva ansvara för den skadan enligt 3 kap 5 §, men det ansvaret är begränsat till en viss summa.

Det som skulle bli relevant är att polisen kan inleda en utredning och efteråt kan de meddela sociala myndigheter som kan fatta ytterligare beslut om åtgärder, vilket kan omfatta olika vård- eller stödinsatser.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

Mvh

Linus NilssonRådgivare