FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/04/2019

Minderårigas brist på rättshandlingsförmåga

Kan en underårig köpa/ äga fastighet i Kroatien?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att personen under 18 år inte har någon rättshandlingsförmåga och att de därför inte kan ingå några avtal. Ett fastighetsköp innebär naturligtvis ett avtal och en minderårig kan därför inte köpa en fastighet.

Det finns en möjlighet att kroatisk lag innehåller något undantag till denna starka huvudregel. Dock talar det allra mesta för att Kroatiens rättsordning liknar andra europeiska rättsordningar, om inte annat genom medlemskap i EU. Därför lär inte minderåriga kunna köpa en fastighet i Kroatien.

Något som påverkar svaret är ju dock naturligtvis vad myndighetsåldern är i Kroatien, vilket kan skifta från land till land.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare