FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/12/2018

Min son vill ge mig (mamma) en gåva på 20000 :-. Får han göra det?

Hej jag har en fråga gällande gåva

Min son vill ge mig (mamma) en gåva på 20000 :-. Han är över 18 år han har pengar så han blir inte barskrapad. Får han göra det?

Tacksam för svar.

Mvh Anette Willer

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Givande och tagande av gåvor regleras i gåvolagen (GåvoL)

Först och främst är inte ett löfte att ge gåva bindande. Detta följer av 1 § GåvoL. Detta betyder att en utfästelse av gåva först blir gällande när gåvan är fullbordad.

Jag ser inga problem för din son att ge dig en gåva. Eftersom han är över 18 år omfattas han inte av föräldrabalkens regler om ungdomars rättshandlingsförmåga - se 9 kap 1 § föräldrabalken. Detta betyder att din son får vidta rättshandlingar. Jag ser därför inga hinder emot att han genomför gåvan.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare