Min morfar har ett barn sedan tidigare, hur blir det med arvet efter honom?

Måste höra mer er, de är så att min morfar har gått bort och nu ska en bouppteckning göras men tänkte hörs med er om en sak! Det är så att min mormor äger allt / står på allt . Dom har endast äktenskapsförord . Och min morfar har ett barn sen tidigare? Är det så att han endast kan ta ut de min morfar äger i arv eller hur blir allt då iom min mormor står på allt/äger allt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

Först ska en bodelning göras

Eftersom din morfar gått bort kommer äktenskapet att upplösas (ÄktB 1 kap. 5 §). Då äktenskapet upplöses ska det göras en bodelning (ÄktB 9 kap. 1 §). I denna bodelning ska giftorättsgodset ingå (ÄktB 10 kap. 1 §). Det som inte ingår är däremot vad som kallas enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §).

Det har alltså ingen betydelse om din mormor äger eller står på allt, det räknas ändå som giftorättsgods. Du skriver dock att dina morföräldrar har äktenskapsförord, detta är något som gör egendomen till enskild egendom (ÄktB 7 kap. 2 § första stycket, första punkten), och denna egendom ska då inte ingå i bodelningen. Eftersom jag inte vet vad som står i äktenskapsförordet kan jag inte säga om det gäller all egendom eller bara en viss del av din mormors egendom.

Är det så att all egendom är enskild och din mormor inte begär att överta bostad eller bohag från din morfar så behöver faktiskt ingen bodelning ske (ÄktB 9 kap. 1 § första stycket, andra meningen).

Arvet till din morfars barn sedan tidigare

Under förutsättning att inte allt omfattas av äktenskapsförordet så kommer din morfar få en del av din mormors egendom efter bodelningen. Det kan också vara så att han har egendom som är hans enskilda på grund av äktenskapsförordet. Denna sammanlagda del ska enligt huvudregeln gå till din mormor, men eftersom din morfar har ett barn sedan tidigare kommer detta barn ärva sin del direkt, om inte barnet väljare att avstå från det till dess att din mormor avlider (ÄB 3 kap. 1 § och ÄB 3 kap. 9 §).

Har din morfar exempelvis 3 barn så har det utomäktenskapliga barnet rätt till 1/3 av din morfars kvarlåtenskap (ÄB 2 kap. 1 §). Kvarlåtenskapen beror då av den del som din morfar eventuellt fått från bodelningen.

Sammanfattning

Detta kan låta lite krångligt så jag sammanfattar det lite snabbt. När din morfar avlidit tar äktenskapet slut och processen fungerar på samma sätt som om de skulle skiljt sig. All egendom som inte är enskild egendom ska delas lika mellan din mormor och morfar, oavsett om det är din mormor som äger eller står på egendomen. Det som omfattas av äktenskapsförordet ingår dock inte i bodelningen och delas inte mellan din mormor och din morfar.

Det som din morfar får ut av bodelningen (+ eventuell enskild egendom som är hans genom äktenskapsförordet) är hans kvarlåtenskap. Huvudregeln är att detta går till din mormor, men då din morfar har ett barn sedan tidigare kommer denne att få ut sin del av kvarlåtenskapen i arv.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare