Min mor har gått bort, kan hennes man behålla alla hennes pengar?

Min mor har avlidit. Hon var gift, ej min far. De har ett gemensamt barn. Jag är särkullbarn. De har en lägenhet som är värderad till 1 7000 kronor. Enligt en jurist har denne man begärt att få sitta i orubbat bo vilket enligt henne innebär att han ska ha alla pengar förutom de kronor som min mor hade på banken, dvs 20 000 kronor. Samt att jag aldrig får något av pengarna som lägenheten genererar när man säljer den. Hans pengar på kontot förstår jag att jag inte har någon del i. Det finns inget testamente.

Är det så att han kan begära att behålla alla pengarna! Dvs han sitter på ca 3 miljoner som sedan går till deras gemensamma barn.

Hur kan det vara möjligt att få göra detta. Finns det någon möjlighet att bestrida.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vid en bortgång av en make kan den andra maken bestämma att bodelning inte ska ske, enligt 12:2 ÄB. Det betyder att varje make behåller sin andel av giftorättsgodset, utan att någon bodelning görs. Det innebär att din makes skulder avräknas från din makes giftorättsgods. Om den överlevande maken inte åberopar denna regel kommer en bodelning att ske enligt 23:1 ÄB där andelarna delas upp och respektive skulder avräknas från respektive giftorättsgods enligt 11:2 ÄktB.

Om en bodelning sker, ska giftorättsgodset delas upp och skulderna avräknas. Detta innebär att du och deras gemensamma bröstarvinge kommer att ärva lika mycket var av din mor, det vill säga 50% var. Av frågan kan jag dra några slutsatser om hur mycket det är. Du har, som särkullbarn, dock alltid rätt att ta ut din laglott. Laglotten är halva arvslotten och innebär att den som är bröstarvinge är alltid berättigad till halva sin arvslott enligt 7:1 ÄB. För att få sitta i orubbat bo när det finns särkullbarn behövs det ett testamente där det står att den efterlevande maken ska ärva före särkullbarnen. Du har dock alltid rätt till din laglott, vilket innebär att testamentet är enbart en vädjan till dig som särkullbarn att vänta med att ta ut arvet. Det är sedan upp till dig att godkänna denna vädjan.

Du har också en möjlighet att ta ut ditt arv direkt eller avstå från ditt arv till förmån för efterlevande make, enligt 3:9 ÄB. Om du väljer att avstå från ditt arv till förmån för efterlevande make, kommer din mors man att få arvet med fri förfoganderätt, och du kommer att ha rätt till efterarv.

Sammanfattningsvis, kan inte din mors man behålla alla hennes pengar. Eftersom det inte finns något testamente har du rätt till 50% av hennes tillgångar efter en bodelning har skett. Oavsett, har du alltid rätt till din laglott som är halva arvslotten. I ditt fall blir det 25% av hennes tillgångar. Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare