Min fru och jag ska skiljas, måste jag gå med på att hon vill flytta vår son till ett annat dagis, och kan hon vägra att bodela?

Hej, min fru och jag ska skiljas och vi bor tillsammans men hon tänker flytta cirka 7 mil norr till en annan kommun. Då hon har träffat en annan kille. Frågan är då måste jag gå med på när hon vill att han ska flytta till ett annat dagis när han står skriven här i min kommun och i vår nuvarande bostad?

Sen om jag kräver en bodelning måste väl hon gå med på den när vi skickat in papperna för ett tag sen. Vad gör man om hon vägrar gå med på en bodelning?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med – Föräldrar är vårdnadshavare till sina barn, det regleras i 6 kap 2 § föräldrabalken (FB). Här antar jag att barnet är ert gemensamma. Detta betyder att du och din fru har en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, se 6 kap 11 § FB.

Om det inte råder några speciella förhållanden, utövar du och din fru vårdnaden tillsammans, vilket innebär att en förälder inte ensamt får fatta beslut som är av ingripande betydelse. Barnets bosättning och skolgång är exempel på ingripande beslut.

Om föräldrarna inte kan komma överens ska domstolen besluta i frågor om barnet. 6 kap 14 § FB.

Härtill ska tilläggas att i enlighet med barnkonventionen art. 3 och nu även 6 kap 2 a § FB måste alla beslut om vårdnad, boende och umgänge vara förenliga med barnets bästa. Detta betyder alltså att det är barnet som ska vara i fokus.

Barnets bästa avgörs i varje fall utifrån en bedömning av de individuella förhållandena. Bedömningen ska bygga på kunskap och beprövad erfarenhet i kombination med att barnet självt får komma till tals. Hänsyn ska tas till allt som rör barnets fysiska och psykiska välbefinnande och utveckling. Så långt det är möjligt ska såväl kortsiktiga som långsiktiga effekter för barnet beaktas.

Angående bodelningen

När ett äktenskap upplöses ska egendom fördelas genom bodelning. Detta framgår av 9 kap 1 § äktenskapsbalken (ÄktB).

Om din fru vägrar att göra en bodelning kan du vända dig till tingsrätten i din ort. Genom att vända dig till tingsrätten kan rätten utse en bodelningsförrättare. Denna förrättare har som uppgift att få till en bodelning, om det inte går på frivillig väg kan förrättaren göra en tvångsdelning, vilket innebär att bodelningsförrättaren beslutar hur egendomen mellan er ska fördelas. Vänligen se här för mer info!

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare