FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/04/2019

Min fostermamma har adopterat mig. Har jag fortfarande rätt till arv efter min biologiska pappa?

Hej

Jag blev fosterhemsplacerad som nyfödd. När jag blev 18 bestämde jag och min fostermor att hon skulle adoptera mig. Hon var ogift då. Har sedermera gift sig.

Jag har tagit upp kontakten med min biologiska far sedan några år tillbaka och ser honom som min pappa .

Hur ser det ut på pappret? Är han formellt min far? Jag blev ju bara adopterad av min fostermor.

Hur fungerar det med arv?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör arvsrätt i samband med adoption. Bestämmelser i Föräldrabalken 1949:381 (FB) blir tillämpliga.

I Sverige gäller s.k. "stark adoption". Av 4 kap 8 § FB följer att i arvsrättsligt hänseende räknas ett adopterat barn som ett eget biologiskt barn. Detta innebär att adopterade barn har samma ställning som adoptivförälderns biologiska barn när det kommer till arvsordningen. Barnet ärver alltså från adoptivföräldrarnas sida precis som om barnet varit biologiskt. De juridiska bandet mellan adoptivbarnet och den biologiska föräldern är genom adoptionen klippta och barnet förlorar arvsrätten efter hen.

I din fråga framkommer att din fostermor var ogift vid tiden när hon adopterade dig. Vid tiden för adoptionen gällde att enbart makar kunde anta ett adoptivbarn gemensamt. Då din fostermor inte var gift vid tillfället för adoptionen är min bedömning att att det juridiska bandet till din biologiska far inte utsläcks. Fallet hade varit annorlunda om din fostermor vid adoptionen varit gift.

Enligt min mening bör du alltså ha legal arvsrätt till din far. Du betraktas fortfarande som bröstarvinge och således rätt tillarv efter din far.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare