Min dotter skulle hyra en lägenhet och betalade deposition. Sedan sa hyresvärden att hon inte kunde hyra lägenheten, men min dotter fick inte pengarna tillbaka. Är det brottsligt, och hur ska vi göra för att få pengarna tillbaka?

Hej,

Min dotter sökte en studentlägenhet i Lund. En person besvarade och sa att hen har en lediglägenhet och som hen tänkte hyra ut. För det hen vill ha en månadshyra om 6500 kronor samt en månads deposition totalt 13,000 ska betalas ut till hyresvärden, Min dotter betalde 13,000 via bank överföring till ett konto i Spanien enligt hyresvärdens önskemål. Men någon hyres lägenhet fick hon aldrig. Hyresvärden skriver till min dotter att kan inte flytta in efter hens bror har ett akut behov av ett boende i Lund därför kommer han få den lägenhet som min dotter skulle få och har blivit lovat.

Min dotter fick aldrig de 13 000 SEK tillbaka. Hyresvärden säger att hen har lämnat pengarna tillbaka. Men vi pengar finns inte att hämta.

Min fråga är vad kan vi göra för att de pengarna tillbaka. Kan vår försäkringsbolag för rättshjälp. Och framförallt vad lawline gör att vi kan få tillbaka de 13000 kronor som vi har betalt till hyresvärden.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer inledningsvis att gå igenom ifall hyresvärden kan ha begått något brott när han inte gav din dotter pengarna tillbaka. Därefter kommer jag att gå igenom vad man kan göra om någon är skyldig en pengar, samt vad du kan göra nu.

Kan hyresvärden ha gjort sig skyldig till något brott?

Bedrägeri regleras i 9 kap 1 § Brottsbalken (här), grovt bedrägeri regleras i 9 kap 3 § Brottsbalken (här). Bedrägeribrottet karaktäriseras av att gärningsmannen vilseleder sitt offer till en disposition vilken innebär en omedelbar förmögenhetsöverföring. Om det var så att personen inte hade tänkt hyra ut lägenheten utan lurade din dotter, kan hyresvärden ha gjort sig skyldig till bedrägeri.

Vad kan man göra om någon är skyldig en pengar?

Eftersom hyresvärden inte har betalat tillbaka pengarna, är alltså hyresvärden skyldig din dotter pengar. Om någon är skyldig en pengar och inte betalar, kan man ansöka om betalningsföreläggande genom Kronofogden. Det kostar 300 kronor att ansöka. Mer information om betalningsföreläggande finns på Kronofogdens hemsida, länk till hemsidan här.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du och din dotter kontaktar Polisen, så att Polisen kan avgöra om hyresvärden har begått något brott, exempelvis bedrägeri. Ni bör även ansöka om betalningsföreläggande via Kronofogden. Dock får man tänka på att även om man ansöker om betalningsföreläggande är det inte självklart att man får pengarna tillbaka. Ni kan även kolla om ni har möjlighet att få någon ersättning från ert försäkringsbolag. Många hemförsäkringar innehåller rättsskydd, men det brukar främst vara aktuellt om man blir stämd, eller om en tvist tas upp av domstol. Rättshjälp är något annat än rättsskydd, rättshjälp regleras i Rättshjälpslagen (här). Man kan enbart få rättshjälp om man inte har någon försäkring som innehåller rättsskydd, och om man inte har så stora ekonomiska tillgångar. Mer information om rättshjälp finns på Sveriges domstolars hemsida (länk här).

Om du eller din dotter har fler frågor kan ni ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00, och telefonnumret är 08-533 300 04.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare