Min dotter anklagar mig för sexuella trakasserier och skriver detta på Facebook, vad ska jag göra?

Min dotter anklagar mej för falska sextrackaserier i sin ungdom, hon är nu vuxen och lider av psykiska problem. Hur kan jag be FB att blockera henne på FB.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad du kan göra åt att din dotter anklagar dig på Facebook, samt om din dotter kan ha begått något brott och vad du i så fall kan göra. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Vad kan du göra åt att din dotter anklagar dig på Facebook?

Om din dotter skriver på Facebook att du har begått sexuella trakasserier och detta inte stämmer, skulle jag rekommendera att du anmäler hennes inlägg, alternativt kontaktar Facebook.

Kan din dotter ha begått något brott, och vad kan du göra i så fall?

Jag funderar på om din dotter kan ha gjort sig skyldig till förtal mot dig. Förtal regleras i 5 kap 1 § Brottsbalken (här). Förtal innebär att man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd eller annars lämnar en uppgift som är tänkt att utsätta personen för andras missaktning. Det kan vara förtal oavsett om det man påstår är sant eller inte. Man utgår från vad som är kränkande utifrån offrets perspektiv, alltså vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in. Om man skulle sprida ut att någon har begått sexuella trakasserier är det nog många som skulle tycka att det är klandervärt beteende, varför sådana påståenden kan vara förtal.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du anmäler inlägg på Facebook där din dotter anklagar dig för sexuella trakasserier, och försöker ta kontakt med Facebook. Det är bra ur bevissynpunkt om du sparar skärmdumpar på inlägg och kommentarer. Om du vill kan du även ta kontakt med Polisen för vidare rådgivning, och fråga om din dotters påståenden kan utgöra förtal. På Polisens hemsida (länk här) finns information om hur man anmäler ett brott.

Om du vill komma i kontakt med Lawline kan du ringa telefonnummer 08-533 300 04. Receptionen är öppen 9:00-16:00 på vardagar.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare