Migrationsverkets handläggningstider

Hej Lawline,

Min pojkvän har sökt uppehållstillstånd tillsammans med sin familj november 2014 (uppehållstillstånd via arbete). Vi bytte status på hans ärende till uppehållstillstånd via anknytning juli 2016 för att jag har blivit tillsammans med honom och vi bodde tillsammans.

Min fråga är att han fortfarande inte har fått någon beslut från Migrationsverket och det har gått 2 år 7 månader sedan han ansökte om uppehållstillstånd. Hans familj heller inte fått någon svar fast de har inte ändrat någonting såsom vi gjorde (sökte via anknytning). Är det inte lite för lång väntetid? Jag vet att folk kan vänta upp till 2 år men vi är långt efter 2 år. Vad kan vi göra? Vi skulle få beslut december 2016 sen blev det inte så och sedan skulle vi får beslut i april månad nu men blev inte heller så. Jag mejlade teamledaren som dispatchar ut ärenden som svarar riktigt sällan på mina mejl och han säger att han vårt ärende är prioriterat men vårt ärende har inte ens fått en handläggaren ännu. Alltså det känns inte alls som att det är prioriterat. Hur länge till måste vi vänta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Migrationsverkets hemsida går det att se hur lång tid det har tagit för personer med liknande ansökningar att få ett beslut (Här). Den tid som anges är ungefärlig och särskilda omständigheter i din pojkväns ansökan kan resultera i att tiden till beslut blir längre än genomsnittet t.ex. om ärendet behöver kompletteras. Att ärendet trots sin prioritet inte har fått en handläggare kan bero på många faktorer såsom att det finns många prioriterade ärenden eller att handläggarna på enheten under en tidsperiod har fått ett särskilt fokusområde att arbete med och som inte din pojkväns ansökan faller inom. Det är därför svårt att säga hur länge till ni måste vänta. Jag rekommendera er att fortsätta ha kontakt med enhetens Teamledare. När din pojkvän har fått en handläggare kan ni höra av er till Migrationsverkets kundservice och be dem ge er handläggarens kontaktuppgifter. Efter att ni fått handläggarens kontaktuppgifter kan ni ta kontakt med hen och få information om ärendets status.

Jag hoppas att ni känner att ni har fått hjälp med era funderingar och önskar er lycka till med ärendet.

Med många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare