Migrationsverket kan begära om ytterligare uppgifter

Hej!

Min man har ett uppehållstillståndskort och lever ihop med mig sen 6 år tillbaka, varav 3 i Sverige. Migrationsverket ville ha in en förnyelse av hans pass innan beslut. Vi är osäkra om det betyder utvisning eller bifall. Varför vill dem ha in passet, kan det vara positivt..?

Mvh Bella

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Migrationsverket kan begära om mer uppgifter eller dokument från dig om de bedömer att det behövs som underlag för den handläggning som pågår. Migrationsverket måste utreda ärendet i den omfattning som dess beskaffenhet kräver och de kan inte äventyra rättssäkerheten genom att exempelvis slarva och därmed riskera att fatta ett felaktigt beslut. Att migrationsverket begär om ytterligare uppgifter eller information betyder inte nödvändigtvis utvisning. Det är svårt att säga vad utfallet i ert fall kommer bli då jag inte känner till omständigheterna i ert ärende. Som redan nämnt är det inte ovanligt att myndigheter frågar efter ytterligare uppgifter eller information. Detta underlättar snarare deras arbete och ger bättre underlag för beslut.

På Migrationsverkets hemsida, här, kan du läsa mer om bl.a. uppehållstillstånd.

Hoppas du fick någorlunda svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Minella KurjakovicRådgivare