Migrationsrätt - familjeåterförening

Hej,

Jag heter L och jag är en bosnisk medborgare.

Jag kom till Sverige med mina två söner för 8 år sedan. Alla ansökningar om asyl och arbetstillstånd slutade med avslag. Till slut fick vi utvisningsbeslut i september 2020.

Min man kom till Sverige för tre år sedan och vi fick vårt tredje barn i Sverige.

Min make lämnade ansökan om arbetstillstånd tillsammans med bebisen efter att han fick avslag som asylsökande.

Jag lämnade Sverige frivilligt med bebisen och lämnade pojkarna med deras pappa i hoppet att fixa pass åt henne och på så sätt fastnade vi i Bosnien sedan oktober 2020.

Nu har min make och bebisen fått beviljat arbetstillstånd i Sverige.

Frågan nu gäller ansökan om familjeåterförrning på mig och pojkarna (som är 13 och 10 år gamla). Hur gör vi? Det är klart att ansökan ska lämnas från hemlandet, men hur gör vi med pojkarna som är kvar med deras pappa i Sverige? Kan jag lämna ansökan om familjeåterförrning på mig och de från Bosnien trots att de inte har lämnat Sverige. Vi hoppas att det går att lösa utan att de ska behöva lämna Sverige och missa att gå till skolan!

Ser fram emot att höra från er!

Tack på förhand

Mvh

L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som är svensk medborgare, har fått permanent uppehållstillstånd, eller tidsbegränsat uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande och samtidigt bedöms ha goda möjligheter att få permanent uppehållstillstånd har rätt till familjeåterförening (dvs. kan ha rätt att ta hit sin familj). Vidare finns det krav på att vederbörande ska kunna försörja sin familj och ha ett boende av en viss standard. Kravet gäller dock inte i alla situationer. För familjeåterförening är det i regel personen som redan bor i Sverige som ansöker om att få hit sin familj att bo med denne i Sverige. För mer information och vidare läsning rekommenderar jag att du går in på migrationsverkets hemsida eller ringer till dem. Du hittar all kontaktinformation på Migrationsverkets hemsida här.

Hoppas du fick någorlunda svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen åter!

Vänligen,

Minella KurjakovicRådgivare