FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/02/2020

Mer rätt vill en eventuell vinst vid fastighetsförsäljning?

Hej

Jag och min man ska skilja oss. Han bor med vår son i huset som vi har lån på tillsammans. Jag står kvar på lånet så min son och make kan bo kvar o huset. Vi har skrivit kontrakt på att min make betalar både amortering och ränta vilket blir ca 5800/månad. Om jag inte står kvar på lånet har han inte råd att bo kvar. Jag har fått en lägenheten 1/5 med hyra på 7000/månad. Vår son kommer ha växelvis boende 1 vecka hos mig 1 vecka hos sin pappa. Min man tänker troligen flytta efter dessa 2 år. Kan min fd make vid försäljning åberopa att han ska ha mer än mig vid försäljning av huset om försäljningen går med vinst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån informationen i frågan tolkar jag det som att du och din man har köpt ert hus tillsammans, med syfte att ha det som ert gemensamma hem, varför ert hus är att anse som giftorättsgods enligt 7 kap. 1 § & 7 kap. 4 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Vidare innebär det att huset ska ingå i er bodelning, 10 kap 1 § ÄktB, där ni båda har lika rätt till huset och därmed även vinsten av det vid en eventuell försäljning.

Det som skulle kunna ge din make mer rätt till vinsten av huset vid en eventuell försäljning är ifall huset är hans enskilda egendom, enligt 7 kap. 2 § ÄktB. Det vill säga att huset är din makes enskilda egendom genom äktenskapsförord, testamente eller gåva exempelvis. För i sådana fall, skulle även vinsten vid en eventuell försäljning av huset också bli hans enskilda egendom, 7 kap. 2 § 6 p ÄktB. Dock förutsätter det som sagt att huset eller en del av huset är hans enskilda egendom. Men om huset inte är din makes enskilda egendom, eller att inget annat är avtalet mellan er, har ni båda lika rätt till vinsten vid en eventuell försäljning av huset, eftersom det är att anse som giftorättsgods, som ska delas lika mellan er vid en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga! Annars är det bara att du kontaktar oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare