Medlåntagare

Hej,

Jag tog ett blancolån med pappa som medlåntagare. Nu har jag gått i personlig konkurs och klarar inte av att betala.

Har min pappa skyldighet att betala på lånet istället för mig trots att jag är huvudlåntagare och spenderat pengarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När din pappa skriver sig som medlåntagare så blir han skyldig att betala skulden om du inte kan göra det. (Handelsbalken 10 kap 9§)

Eftersom du har gått i personlig konkurs så kommer företaget som du lånat pengar av kräva din pappa på summan och då är han skyldig att betala, sen så kan din pappa i sin tur kräva dig på summan. Att det är du som har spenderat pengarna och är huvudlåntagare spelar ingen roll då din pappa har skrivit på blancolånet som om det vore hans eget.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare