Medför AT-UND och folkbokföring laglig bosättning?

Är en utlänning som är folkbokförd i Sverige och har AT-Und men inte uppehållstillstånd lagligen bosatt i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

AT-UND är ett bevis på att en asylsökande har rätt att arbeta i Sverige under tiden asylsökningen pågår, och personen är således undantagen skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Enligt ett avgörande från Migrationsdomstolen (ref 2024:4) innebär lagligen bosatt följande: Med lagligen bosatt avses att utlänningen, utöver att ha vistats i Sverige med uppehållstillstånd, har vistats i landet med uppehållsrätt eller permanent uppehållsrätt eller att utlänningen under vistelsen har varit undantagen från kravet på att inneha ett uppehållstillstånd. Även om en utlänning får vistas i Sverige under prövningen av en ansökan om uppehållstillstånd innebär det inte att sökanden ska anses vara lagligen bosatt här under den tiden (prop. 2018/19:119 s. 18).

Svaret på din fråga är därför nej, utlänningen är inte lagligen bosatt i Sverige. Utlänningen får vistas och arbeta i Sverige, men anses inte vara lagligen bosatt.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare