Med vilket belopp ska en ersätta de andra dödsbodelägarna om en vill behålla ett föremål vid arvsskiftet?

Specifik fråga vid arvskifte angående lösöre som värderats av värderingsman:

Ett föremål värderat till 3000 kr tar en av fyra dödsbodelägare hand om. Med vilket belopp ersätter hen de andra tre dödsbodelägarna?

1. Ska hen ersätta de övriga tre med 1000 kr vardera

eller

2. Ska 3000 kr delas på fyra så att alla fyra får 750 kr vardera och hen får då både 750 kr och föremålet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid ett arvskifte så får varje dödsbodelägare en arvslott som alltså är deras andel av arvet. Ersättningen i det här fallet är beroende av hur stora era arvslotter är och om ni ska ärva lika mycket eller inte. I mitt svar utgår jag från att alla dödsbodelägarna ska ärva lika mycket. Det innebär till exempel att om din arvslott har ett värde som motsvarar 3000 kr så behöver du inte ersätta de andra ifall du vill behålla föremålet. Om vi istället säger att föremålet är allt som finns att få i arv så kommer du behöva ersätta de andra så att de också får ut sin del av arvet. Alltså: om föremålet är det enda som finns att ärva och har ett värde av 3000 kr så ska ni fyra få ut lika stor arvslott var. I detta fallet innebär det 750 kr. Du får då betala 750 kr var till de tre andra dödsbodelägarna. På så sätt har ni alla fått ut lika stor del av arvet.

Den dödsbodelägaren som vill behålla föremålet behöver alltså inte ersätta de andra för hela föremålets värde som du skriver i första punkten ovan. Den personen har fortfarande rätt att få ut en lika stor del av arvet som de andra tre. I andra punkten har du däremot rätt i att alla får ett arv som motsvarar ett värde av 750 kr men den som tar hand om föremålet får bara föremålet. Om personen även skulle få 750 kr så skulle ju denna få mer än de andra dödsbodelägarna.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att din fråga är beroende av hur mycket ni ska ärva och hur stora era andelar är. I mitt svar har jag utgått från att ni alla har rätt till lika stort arv men om det inte är fallet så får du gärna återkomma med en till fråga. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare