Måste vi ha skuldebrev för att skulden ska vara giltig?

Två av tre barn har lånat pengar av oss föräldrar.

Vad ska vi skriva för att det skall vara giltigt vid en kommande bouppteckning?

Är det ett skuldebrev?

Vänliga hälsningar Ingmar o Kerstin.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga krav på skuldebrev vid lån av pengar. För att inte riskera att de utlånade pengarna vid en bouppteckning anses vara förskott på arv eller gåva, rekommenderar jag dock att ni upprättar ett skuldebrev.

Ni är välkomna att kontakta oss på Lawline så kan vi upprätta ett skuldebrev.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare