FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/01/2021

Måste sambor upprätta bodelning?

Hej.

Jag o min fd sambo har separerat sedan flera år tillbaka. Han bor kvar i huset och ska nu köpa ut mig.

Min fråga är, måste man upprätta en bodelning?

Maria

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste sambor förrätta bodelning efter en separation?

När två sambor separerar omfattas de av sambolagen, vilket också innebär att reglerna för bodelning inte är lika strikta som vid en skilsmässa då en bodelning måste göras. Det finns alltså ingen skyldighet för sambor att förrätta bodelning efter en separation. När kan då bodelning ske vid ett upplöst samboförhållande? Jo, när ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap varandra ska bodelning ske om en av parterna begär det (8 § sambolagen). Det är alltså det som krävs för att ha laglig rätt till bodelning vid separation.

Tidsfrist vid begäran om bodelning

Du nämner dock i din fråga att du och din partner separerade för flera år sedan, något som kan komma att ha betydelse i ditt fall. Enligt 8 § 2 st sambolagen ska begäran om bodelning framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Eftersom att tidsfristen har passerat är det inte möjligt för någon av er att begära bodelning på laglig grund, vilket innebär att var och en av er behåller sin egen egendom.

Jag hoppas att du känner att du har fått din fråga besvarad, skulle så inte vara fallet är du mer än välkommen tillbaka till oss! Du kan antingen lämna en kommentar nedan eller skicka in en ny fråga så ska vi göra vårt bästa!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare