FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/07/2019

Måste man upprätta ett bodelningsavtal?

Hej,

Jag och min ex man skilde oss år 2018.

Vi hade upprättat ett äktenskapsförord där det står att

'All den egendom som var och en av oss idag äger och i framtiden kommer att förvärva skall utgöra den makens enskilda egendom. Någon giftorätt skall således ej föreligga i vårt äktenskap. '

När jag nu vill ta ett bolån så säger banken att det krävs en bodelning. Jag bor i en bostadsrätt idag och den utgör alltså min enskilda egendom. Måste vi upprätta ett bodelningsavtal ändå?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, du behöver inte upprätta ett bodelningsavtal. När ett äktenskap upplöses ska som utgångspunkt en bodelning genomföras. En bodelning behövs dock inte om man endast har enskild egendom och ingen begär att få överta den andres bostad eller bohag (9 kap 1 § Äktenskapsbalken).

Det betyder emellertid inte att banken är skyldig att bevilja dig ett lån utan kan ställa villkor på att en bodelning ska genomföras oavsett. Min rekommendation är därför att ni upprättar ett bodelningsavtal. Avtalet kan ni sedan registrera hos Skatteverket. Har du ytterligare frågor eller behöver du hjälp att upprätta ett avtal är du välkommen boka en möte via https://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare