FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/11/2019

Måste man skatta på gåva från utlandet?

Hej,

Jag har en vän i USA som vill skicka mig lite pengar här och där som ekonomiskt stöd, behöver jag skatta på de pengarna och vad räknas de som på juridisk nivå (lön eller något annat liknande)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det ska du få motta pengar i syfte att fungera som ekonomiskt stöd. Jag förutsätter då att du får pengarna helt utan krav på prestation från din sida. Pengaöverföringen är då juridiskt sätt att betrakta som en benefik rättshandling; dvs gåva.

När det kommer till gåvor föreligger ingen skatteplikt utan det är helt skattefritt enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.

Jag hoppas mitt svar varit till nytta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare