FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/07/2020

Måste man låna pengar vid förvärv av bostadsrätt?

Jag har besparingar på banken, har jobbat mycket i många år och tänker köpa en lägenhet med mina besparingar alltså genom överföring från mitt bankkonto för en miljon kronor. Är det okej att köpa bostadsrätt utan att låna enligt lagen ? Kan jag till och med frågas av myndighet var jag fick pengarna ifrån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Eftersom en bostadsrätt i svensk lag räknas som lös egendom regleras köpet av köplagen om det sker mellan två privatpersoner och konsumentköplagen om köpet sker mellan en näringsidkare och konsument. Ingen av dessa lagar ställer något krav på att man måste ta något lån vid ett köp.

Den så kallade lagen om åtgärder mot penningtvätt ställer krav på din bank att känna sin kund. Därför kan du mycket väl komma att bli tillfrågad av din bank var du fått pengarna ifrån när en så stor transaktion sker. Om du ger tillfredsställande svar på de frågor som de ställer finns ingen anledning att att anta myndigheter kommer ställa frågor. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare