Måste man ha både särlevnadsintyg och utdrag ur folkbokföringen?

Måste man varit folkbokförd på olika adresser för ett särlevnadsintyg ska gälla?

Kan man lämna in särlevnadsintyg under betänketiden och då få skilsmässan klar tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör upplösande av äktenskap, vilket regleras i 5 kap. äktenskapsbalken (ÄktB).

Är båda makarna överens om att äktenskapet ska upplösas har de som utgångspunkt rätt till omedelbar äktenskapsskillnad. I vissa situationer löper dock en betänketid på sex månader innan äktenskapet kan upplösas. Det är exempelvis om bara den ena maken som vill skilja sig eller om någon av makarna varaktigt bor tillsammans med ett eget barn under 16 år (5 kap. 1 § ÄktB och 5 kap. 2 § ÄktB).

Även om betänketid annars skulle löpa av någon anledning, kan ena maken begära omedelbar äktenskapsskillnad om makarna levt åtskilda sedan minst två år (5 kap. 4 § ÄktB). Som bevis på att makarna har levt åtskilda under minst två år kan ett särlevnadsintyg användas. Det är ett intyg där två personer som känner makarna väl intygar att makarna levt åtskilda i minst två år. Ett utdrag ur folkbokföringen är ett alternativ till att använda särlevnadsintyg för att bevisa att makarna har levt åtskilda under minst två år. Man måste således inte ha varit folkbokförd på olika adresser i mer än två år för att ett särlevnadsintyg ska gälla.

Särlevnadsintyg kan alltså, som svar på din andra fråga, användas för att slippa betänketiden och få äktenskapsskillnaden klar tidigare.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Alice BaumRådgivare