FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2020

Måste man göra bodelning om man varit gifta i 6 månader?

Jag och min man har varit gifta i knappt 6 månader och sambos i 11 månader. Nu ska vi skilja oss. Måste vi göra en bodelning när vi inte varit sammanboende ens ett år? Vi önskar behålla våra egna tillgångar och inte dela upp något alls sinsemellan. Det hus vi äger 50/50 skall jag köpa ut honom från.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är ni överens om att ni inte vill göra en bodelning enligt äktenskapsbalken, utan behålla era egna tillgångar som de är, behöver ni inte göra den bodelning som annars görs vid en skilsmässa. Vad ni behöver göra däremot är att skriva ett bodelningsavtal där ni skriver att ni delar upp tillgångarna enligt överenskommelse för att bodelningen ska vara giltig. Detta för att ingen av er heller senare ska kunna komma och kräva en "riktig" bodelning. Utan ni behöver fortfarande båda signera ett bodelningsavtal även om ni väljer att bara låta ägandeförhållanden sedan tidigare bestå.

När det kommer till giftermålet är utgångspunkten att när ni gift er blir alla era tillgångar därefter gemensamma, så kallat giftorättsgods, 7:1 ÄktB. Vilket innebär att det enda som inte ska ingå vid en bodelning är de tillgångar ni gjort till enskild egendom. Detta görs främst genom äktenskapsförord er emellan, men kan också ske genom att någon av er tagit emot en gåva eller arv där den som gett gåvan eller lämnat arvet gjort det och skrivit att det som mottages ska vara mottagarens enskilda egendom, 7:2 ÄktB. Dock i ert fall hade det funnits en så kallad jämkningsregel som går att utnyttja (12:1 ÄktB) , det är för att lagstiftaren inte tycker det är rimligt att ni skulle dela upp alla tillgångar 50/50 vid kortare äktenskap. Som kortvarigt räknas äktenskap under 5 år, då räknas man in sambotiden, men räknar man ihop er sambotid och tiden ni varit gifta så överstiger det ju inte 2 år sammanlagt så regeln om att jämka hade varit tillämplig i ert fall.

I sambolagen är utgångspunkten att de tillgångar som räknas som samboegendom är det som ska delas vid en eventuell bodelning. Där ingår bostad och det bohag (möbler) som har köpts för gemensam användning, 3 § SamboL. För bodelning enligt sambolagen finns en tidsgräns, parterna har 1 år på sig från att förhållandet upplöstes att framställa en begäran om bodelning, efter 1 år kan man inte längre begära bodelning, 8 § 2st SamboL. Nu har ni ju gift er och varit i ett äktenskap så därav blir det regler kring samboskap inte aktuella.

För äktenskap finns det ingen tidsgräns på samma sätt att kräva bodelning, även om tanken är att det ska ske i direkt samband med skilsmässan. Därför är det väldigt viktigt att ni som sagt, skriver ett bodelningsavtal som båda skriver på och daterar, att ni gjort bodelning enligt överenskommelse. Till hjälp för att skriva bodelningsavtalet finns det mallar på internet att använda eller så är det att vända sig till en jurist för hjälp, vilket även Lawline erbjuder.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare