FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/02/2019

Måste man göra bodelning om det endast finns en dödsbodelägare?

Vem kan göra en bodelning vid ett dödsfall när det bara finns en arvinge.

Paret var gifta och den döde hade inga barn och inget var skrivet. Det finns bara mannen kvar.

Måste man göra en bodelning då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsbodelägare är efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (18 kap. 1 § första stycket ärvdabalken (ÄB)). Även om det skulle finnas efterarvsberättigade efter den döde så är de inte dödsbodelägare (18 kap. 1 § tredje stycket ÄB). Således är den efterlevande ensam dödsbodelägare. Enligt 9 kap. 5 § äktenskapsbalken ska det upprättas en bodelningshandling som skrivs under av dödsbodelägarna. Det anses ej möjligt sluta ett bodelningsavtal med sig själv. Således är det ej möjligt att genomföra en bodelning om det endast finns en dödsbodelägare.

Hoppas mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare