Måste man gå ut från en butik om personalen ber om det?

Hej

Nu under corona tider så har butiker ett begränsat antal personer som får vistas i butiken. Därför säger de ofta till kunder att man får vänta utanför butiken. Såsom en gång då jag väntade på en kompis som skulle prova kläder kom personalen fram till mig och sa att jag istället skulle vänta utanför. Vad händer om jag ändå stannar kvar? Kan jag bömas till något om jag vägrar lämna butiken innan min kompis blivit klar med shoppingen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon risk för dig att dömas om du inte går ut från butiken när personalen ber dig om det.

Olaga intrång. Den som är obehörigen intränger eller kvarstannar i kontor, fabrik eller annan byggnad gör sig skyldig till olaga intrång (4 kap. 6 § 2 st. BrB). En butikslokal bör då rymmas inom begreppet annan byggnad. Det betyder med andra ord att det betecknas som olaga intrång att obehörigen kvarstanna i en butikslokal.

Vad betyder det här för dig? Det går att mena att du är obehörigen i butikslokalen genom at personalen ber dig att gå ut. Om du då kvarstannar finns det alltså en risk att du obehörigen kvarstannar i annan byggnad. Alltså med andra ord att du gör dig skyldig till olaga intrång.

Hoppas att detta gav dig svar på frågan!

Vänligen,

Adam StannervikRådgivare