Måste man betala parkeringsbot man anser är felaktig?

Hejsan!

Vi hade parkerat o betalt med Easyparks app. Vi hade parkerings tid till 14:08.

Men vi fick böter och de har angivit:

Orsak: parkeringsbiljett saknas/ej synlig.

Från tid: 2017 xxxx 14:06

Till tid: 2017 xxxx 14:12.

Behöver vi betala denna parkeringsboten?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Anser ni att boten ni har fått är felaktig, kan ni bestrida den. Detta gör ni i första hand hos det företag som utfärdat boten. Se till att skicka med alla uppgifter och all bevisning som företaget kräver samt att ange en saklig motivering till varför boten är fel.

Ni kan i andra hand bestrida boten hos polisen, om företaget inte låter er bestrida boten hos dem. Ni hittar polisens blankett här.

Jag rekommenderar att ni betalar boten, även fast ni bestrider den. Då riskerar ni inte att bli försenade med betalningen i det fall att ni inte får igenom ert bestridande. Om det skulle visa sig att parkeringsboten är felaktig, kommer ni att få tillbaka pengarna.

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare