Måste man betala extra transportkostnader

Hej. Jag har via Facebook kommit i kontakt med en person jag skulle adoptera en valp av. Ägaren bor i Norge och har varit i kontakt med ett bolag som kallar sig för https://globalpettravelagency.com/

Jag har blivit ombedd att skicka pengar till dom för leveransen, försäkring och en låda att frakta djuret i. Jag har fortfarande inte fått någon valp och igår krävde dom mig på ytterligare 4000:- för att kunna importera valpen från Danmark till Sverige, där den sägs befinna sig nu. De sa även att inga mer kostnader skulle tillkomma efter att jag betalat 5800:- för att försäkra djuret under flygningen, som jag enligt dom skulle få tillbaka vid leverans. Jag har inte mer pengar att lägga ut och Jag känner att jag blivit lurad och vill nu veta om jag kan anmäla företaget eller inte? Jag har betalat via något som heter remitly. jag har sparat konversationerna, eventuella "kvitton" osv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline!

I denna situation har du som privatperson haft ett avtal med ett företag om transport av djur hem till dig, vilket utgör en sådan relation att du som konsument har ett avtal med en näringsidkare. Vi bör därför vända oss till konsumentköplagen för vägledning i ditt fall.

Vad säger lagen om att häva köp när varan aldrig kommit?

När en vara avlämnas för sent, utan att det är köparens fel, är det dröjsmål (9 § konsumentköplagen). Du har rätt att kräva att köpet fullgörs av säljaren, samt att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig (12och 13 § konsumentköplagen). Du har dessutom rätt att kräva skadestånd för de förluster/extra utgifter du har drabbats av på grund av dröjsmålet (14 och 32 § konsumentköplagen).

Om du vill kräva skadestånd måste du dessutom meddela säljaren att du tänker kräva det (15 § konsumentköplagen).

Vad innebär detta för dig?

Detta bör då innebära att extra utgifter så som inte har avtalets om gällande transporten har du ingen skyldighet att faktiskt betala då ni har kommit överens om en viss summa. Du bör därför först och främst stå på dig och kräva att de ska hålla avtalet mellan er. De extra utgifterna bör eventuellt kunna anses som berättigade till skadestånd, dvs om du betalar extra utgifterna i detta fall + de som du redan har betalat (dvs de kostnader du haft som inte reglerats i avtalet) bör du kunna kräva tillbaka från företaget då. I värsta fall kan du, beroende på när leverans utlovats osv, kräva att köpet hävs på grund av dröjsmål.

Jag skulle även göra så att jag skulle vända mig med ditt ärende till norska motsvarigheten till ARN för att inleda ett ärende därifrån och eventuellt få ett beslut från den norska myndigheten om detta är ett tillåtet eller icke tillåtet agerande från bolagets sida.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Oscar RudénRådgivare