Måste man ändra testamente när någon dött?

Hej! min far och hans sambo skrev för många år sedan ett testamente mellan dem, d v s på ett och samma papper gav de varandra rätten till det de ägde, i fall ngn skulle falla ifrån. I samma testamente förordades jag som arvinge.

Nu undrar pappas sambo, som blev ensam för några månader sedan, om hon behöver skriva nytt testamente även om hon fortfarande vill att jag ska ärva henne.

Jag kan tycka det är bra att hon skriver nytt så det inte finns några oklarheter, men kanske det inte behövs? Det gamla testamentet kanske är giltigt, även om den ena partnern har gått bort?

Det finns inga bröstarvingar eller dylikt, ej heller levande släktingar i sidled till min styvmor. Vad skulle ni rekommendera att hon gör?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om man måste ändra ett testamente när de förutsättningar som står i testamentet inte längre är desamma på grund av att en av parterna som skrev testamentet har gått bort. Som du själv antyder är det korta svaret på frågan att hon bör skriva ett nytt testamente just för att eliminera så många oklarheter som möjligt, men samtidigt är det inte säkert att hon måste göra det.

För det fall att din styvmor skulle gå bort utan att ha ändrat testamentet kommer man tolka det nuvarande testamentet på det sätt som bäst överensstämmer med den vilja hon givit uttryck för i testamentet. När man tolkar ett testamente ska man nämligen alltid välja den tolkning som är mest förenlig med testatorns (det vill säga din styvmors) vilja. (11 kap. 1 § ärvdabalken)

Utifrån den information du lämnat i ditt beskrivna scenario innebär det att du troligtvis fortfarande kommer ses som arvsberättigad vid din styvmors eventuella frånfälle. Arv är emellertid ett känsligt område för många då de flesta vill känna sig säkra på att det som finns kvar efter att man har gått bort verkligen kommer till rätt person. För att vara på den säkra sidan är det bästa därför alltid att upprätta ett nytt testamente för att undvika eventuella otydligheter. Min rekommendation är således att hon upprättar ett nytt testamente och i samband med det förstör det gamla.

Om det är så att hon/ni vill ha hjälp med upprättande av testamente har vi sådana tjänster här.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare