Måste jag tåla att säljaren vill avhjälpa felet istället för reklamation?

Hej!

Jag har köpt en klocka, den fungerar inte som den ska. Har varit i kontakt med säljaren, fick en ny enhet och jag har precis samma problem med den som den förra. Vid ny kontakt med säljaren så sa de att jag inte kan reklamera min enhet uran var tvungen att välja en likadan eller få en nyare version till halva priset eftersom det fortfarande finns garanti kvar på den.

Kan de verkligen "tvinga" mig att ta en ny enhet istället för att reklamera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i konsumentköplagen (KköpL).

Företaget du har beställt av har rätt att försöka avhjälpa felet på din vara även om du begär att reklamera (27 § KköpL). Det här förutsätter att det sker inom skälig tid från att du har reklamerat samt att det inte medför någon kostnad eller en väsentlig olägenhet för dig.

Kravet på att avhjälpande ska ske inom skälig tid innebär att säljaren normalt ska ha avhjälpt det inom ett par dagar om de ej ställer ersättningsvara till disposition. Det betyder även att du som köpare inte ska behöva tåla upprepade, misslyckade försök. Återkommer samma fel efter två avhjälpningsförsök bör du ha rätt att reklamera varan helt.

Sammanfattningsvis har företaget rätt att försöka avhjälpa felet en andra gång, uppstår samma fel återigen har du rätt att reklamera ditt köp.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare