FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/06/2019

Måste jag ta emot en delgivning?

Finnas där en lag som kan försvarar och ge rätt att neka ta emot delgivning som t.d kommer från Kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har rent juridiskt ingen uttrycklig skyldighet att ta emot en delgivning (det finns således ingen lag som stadgar en skyldighet att ta emot en delgivning). Däremot kan du, trots att du vägrar ta emot delgivningen anses delgiven. Bland annat anställda hos Kronofogdemyndigheten får utföra en s.k. stämningsmannadelgivning (40 § delgivningslagen). Om du vägrar ta emot delgivningen ska den lämnas kvar på platsen, om det inte är olämpligt med hänsyn till omständigheterna (32 § delgivningslagen). Delgivningen har i det fallet skett när meddelandet lämnats på plats, eller du vägrat ta emot delgivningen (39 § delgivningslagen).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare