Måste jag stå för kostnader kopplade till vårt tidigare boende efter avslutad skilsmässa?

Jag och min fru har separerat och därmed blev jag utkastad från vår bostad. Nu kräver hon att jag ska betala alla bostadskostnader (el, bredband, hyra) och även underhållsbidrag. Detta har jag inte råd med då jag behöver betala samma utgifter på min nya adress. Kan hon kräva detta med något lagstöd? För det hävdar hon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Huruvida skilsmässan formellt är avslutad är för mig något ovisst. Men om dom på äktenskapsskillnad, dvs. skilsmässa, har vunnit laga kraft och bodelningen dessutom är genomförd har jag svårt att se på vilket sätt du skulle behöva bära ansvaret för de tidigare boendekostnaderna. Och gissningsvis är skilsmässan avklarad eftersom du skriver att ni ”har separerat”, vilket tyder på att bostaden hamnade på din hustrus lott. Men om så inte skulle vara fallet, dvs. att bodelningen fortfarande pågår, kan följande anföras.

Den lagstiftning som främst måste beaktas vid en äktenskapsskillnad är äktenskapsbalken (ÄktB). Emellertid saknar lagen uttryckliga bestämmelser om vad som gäller när en av makarna bor kvar i den gemensamma bostaden medan den andra maken lämnar till förmån för ett nytt boende. Det mest rimliga är naturligtvis att den som bor kvar också är den som svarar för kostnaderna kopplade till den gemensamma bostaden.

Högsta domstolen (HD) har till och med uttalat att kvarsittande make (din hustru) i den gemensamma bostaden även bör utge ersättning till den andra maken (du) för det faktiska nyttjandet, se avgörandet NJA 2006 s. 206. Rättsfallet avsåg dock ett samboförhållande, men den princip som kommer till uttryck i HD-domen ska, enligt domstolen, även anses tillämplig på ett äktenskap.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Mot bakgrund av avsaknaden av lagreglering ankommer det i första hand på er själv att lösa detta på frivillig väg. Men om det skulle framstå som omöjligt är min uppfattning att du inte ska behöva betala något. I synnerhet inte med tanke på HD:s resonemang och utgången i det ovan nämnda målet.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare