Måste jag som förälder gå med på varannan vecka boende? ​

Jag vill inte ha varannan vecka boende, barnet är skriven hos mej mamma, barnets pappa vill ha halva tiden varannan vecka boende fredag till fredag. Jag har kontaktat familjerätten. Måste jag gå med på varannan vecka ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vårdnaden, boende och umgänge gällande barnet finner du i 6 kap föräldrabalken (FB).

Vad gäller boendet

Överenskommelse eller avtal

Om ni båda har vårdnaden kring barnet, vilket jag förstår att ni har så är det i första hand ni föräldrar som avgör och kommer överens om vart barnet ska bo. Detta kan ni smidigt göra upp mellan varandra eller även få upprätta ett avtal om saken. Ett sådant avtal gäller om socialnämnden godkänner det, 6 kap 14a § 1st FB.

Domstol

Om ni föräldrar inte kan komma överens om vart barnet ska bo så kan en domstol ta beslut i frågan, 6 kap 14a § Föräldrabalken (FB). Om du tagit kontakt med familjerätten så antar jag att ni själva inte kan komma överens om frågan och det är då upp till domstolen att bedöma hur boendefrågan ska se ut. Om de kommer med beslutet att det ska vara varannan vecka så måste du även gå med på detta beslut. Om du inte är nöjd med beslutet så kan du överklaga det hos hovrätten. I dessa fall krävs prövningstillstånd.

Alltid barnets bästa som utgångspunkt

Enligt 6 kap 1 § föräldrabalken (FB) så har barn rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran. Beslut som tas om barnets vårdnad, boende och umgänge ska alltid tas utifrån barnets bästa och inte föräldrarnas bästa, 6 kap 2a § FB. Det är denna utgångspunkt domstolen också tar i beaktning vid beslut.

Om någon av föräldrarna inte följer beslutet

Om ena föräldern inte följer domstolens beslut så kan man ansöka om verkställighet. Om domstolen beslutar om verkställighet så kan den förälder som inte följer beslutet erläggas vite vilket liknar böter, 21 kap 1 § och 3 § FB.

Sammantaget…

Om domstolen beslutar att ni ska ha varannan vecka boende så bör du gå med på det annars kan du bland annat riskera att få vite. Om du inte är nöjd med beslutet kan du prova att överklaga beslutet.

Hoppas du fått svar din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare