Måste jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen efter avslutade studier för SGI-skydd trots att jag påbörjar jobb snart?

Hej! Om jag har studerat i 3,5 år, blev klar nu den 15/1-2023. Jag ska få ett heltidsarbete fr.o.m den 1/2-2023. Måste jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen exempelvis imorgon för att kunna skydda SGI, om jag även har arbetat som timanställd under tiden jag studerat och innan i perioder? Mvh/ Bibbi

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och hur du skyddar din SGI finns i Socialförsäkringsbalkens 26 kapitel vilket är den lagen jag kommer att utgå ifrån.

Behöver du skriva in dig på Arbetsförmedlingen nu för att behålla din SGI?

Ja, det behöver du göra! Din SGI har varit skyddad under dina studier förutsatt att du har haft studiestöd eller att du studerat en eftergymnasial utbildning på minst halvtid och är berättigad till studiestöd, 26 kap 11 § SFB. Eftersom du nu har avslutat dina studier omfattas du inte längre av denna skyddsgrund och då är det viktigt att du omfattas av en annan skyddsgrund och att det inte finns något glapp mellan dessa. En enda dag räknas nämligen som ett glapp.

Skriver du in dig på Arbetsförmedlingen omfattas du av SGI-skydd enligt 26 kap 13 § 2 p SFB. Din SGI är nämligen skyddad om du är arbetslös och står till arbetsmarknadens förfogande. För att kunna stå till arbetsmarknadens förfogande måste du stå inskriven på Arbetsförmedlingen. Det kan tyckas lite märkligt att man behöver skriva in sig på Arbetsförmedlingen om man, som i ditt fall, kommer att påbörja en anställning inom endast någon vecka. Tekniskt sett kan det röra sig om en dag som man behöver skriva in sig för att behålla sin SGI om man nyligen har avslutat studier och ska påbörja arbete. Men Arbetsförmedlingen har en kryssruta man kan fylla i om man förväntas få annan sysselsättning inom viss tid och på så sätt behöver du inte vara aktivt arbetssökande.

Varför är det viktigt att du skyddar din SGI?

Din SGI ligger till grund för många ersättningar som exempelvis sjukpenning och graviditetspenning. Om du förlorar din SGI utestängs du från flera ersättningar eller har bara möjlighet att få ersättningar på en lägre nivå.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare