Måste jag lämna tillbaka en vara för att säljaren påstår att hen skrivit fel pris?

Jag mailade en säljare på blocket på en TV för 1000kr. Jag frågade säljaren på mailen om priset 1000kr stämde som står i annonsen.

Säljaren svarar att priset stämmer.

Jag frågar säljaren därefter om hen vill att jag betalar 1000kr kontant eller swish vid köp. Säljaren svarar att swish går bra.

Vi träffas, jag swishar 1000kr för tv. Säljare går in i telefonen och dubbelkollar så pengarna kommit fram och godkänner affären. Jag tar med TVn hem.

Efter några timmar hör säljaren av sig och begär TVn tillbaka då hen säger sig ha missat en nolla i annonsen. Hen ville alltså ha 10.000kr för TV istället för 1000kr.

Vad gäller? Måste jag lämna tillbaka TVn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är visserligen sant att en felskrivning i ett avtal kan göra att avtalet blir ogiltigt (32 § avtalslagen). Det krävs däremot att motparten förstått eller borde ha förstått att det rör sig om en felskrivning.

I det här fallet blir frågan alltså ifall du borde ha förstått att prissättningen varit resultatet av ett misstag. Vid den bedömningen kan man bland annat titta på till vilken typ av TV det rör sig om och huruvida ett pris på 1 000 står i rimlig proportion till varans kvalité. Rör det sig exempelvis om en väldigt stor TV som därtill också är relativt ny, kan det innebära att du borde ha förstått att det blivit något fel med prissättningen.

Men en annan omständighet som är relevant i det här fallet är det faktum att du verkar ha dubbelkollat om prissättningen verkligen varit korrekt eller inte. Därutöver har priset kommit på tal ett flertal gånger och säljaren har också sett hur mycket pengar som förts över utan att reagera. I ett sådant här läge där säljaren haft ett antal gånger på sig att upptäcka och rätta det eventuella misstaget utan att ha gjort det, kan man därför knappast påstå att du borde ha förstått att prissättningen varit resultatet av en felskrivning.

Du har därför ingen skyldighet att lämna tillbaka TV:n.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare