FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt08/05/2018

Måste jag deklarera en gåva från min extramamma?

Hej

Jag har fått en gåva/pengar av min "ekstramamma" kr 400.000,-.

Hon är inte i familj, men har varit som min ekstramamma i 50 år.

Måste hon och jag uppge detta i våran deklaration?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skatter regleras i inkomstskattelagen (IL).

I Sverige är gåvor skattefria oavsett om det är en släkting eller någon annan som gett gåvan (IL 8 kap. 2 §). Eftersom du inte behöver betala någon skatt på gåvan du fått från din extramamma, så behöver du inte deklarera den.

Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare