Måste jag bo i bostaden jag begärt uppskov för?

Hej Karin!

Du hade i din deklaration yrkat avdrag för slutligt uppskov, dvs skjuta upp vinsten som du fick när du sålde en bostad. För att kunna få uppskov behöver man ha bosatt sig på bostaden. Dock ser det ut som om du är bosatt på en annan adress enligt folkbokföringen och du behöver därför komma in med något som visar att du bosatt dig på den ersättningsbostad du har angett i din redovisning. Exempel på detta kan vara ett utdrag från de utländska myndigheterna där det framgår att du bor på denna dress.

skattemyndigheten

Vad gör jag, vad kan jag göra

mvh Karin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppskov med beskattningen regleras i 47 kap. inkomstskattelagen (IL). Det finns vissa krav man måste uppfylla för att kunna få uppskov. Dessa framgår av 47 kap. 2 § IL (här). Kriterierna är följande:

1. Man ska avyttra en ursprungsbostad, 47 kap. 3 § IL (här). Med ursprungsbostad menas en privatbostad som man har haft som permanentboende i minst ett år eller minst tre år de senaste fem åren. Det krävs alltså att du har bott i bostaden permanent under den aktuella tiden.

2. Man ska förvärva eller tänka förvärva en ersättningsbostad, 47 kap. 5 § IL (här). Det är enbart vissa bostäder som godkänns för förvärv enligt paragrafen, främst småhus, ägarlägenhet eller privatbostadsrätt.

3. Man ska ha bosatt sig i ersättningsbostaden eller tänkt bosätta sig där inom en viss tid.

4. Den kapitalvinst man har erhållit vid försäljningen uppgår till minst 50 000 kr, 47 kap. 6 § IL (här).

Under dessa förutsättningar kan du alltså ha rätt till uppskov.

I detta fall måste du, som Skatteverket meddelat, inkomma med dokumentation som visar på att du ska bo i bostaden eller att du bosatt dig där. Annars kan du inte beviljas uppskov och eventuell vinst ska beskattas.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare