FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/01/2019

Måste jag betala underhåll vid växelvis boende?

Hej mitt ex tjänar minst dubbelt (740000)så mycket som jag (320000)om min son som är 11 år väljer att bo största delen av tiden hos honom kommer jag måsta betala underhåll då. Vi har varannan vecka idag och jag vill inte att det ska vara så men sonen har uttryckt önskemål om det men jag känner att jag varken vill att han ska va mer hos pappa eller har råd med underhåll

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga rör vårdnad och underhåll av barn, bestämmelser om detta hittas i Föräldrabalken (FB).

Underhållsskyldighet
Ni som föräldrar har en gemensam skyldighet att svara för underhåll åt barnet med hänsyn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och er samlade ekonomiska förmåga. (7 kap 1 § FB)

Som förälder fullgör man sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag alternativt att barnet bor varaktigt hos en (7 kap 2 § FB). Med varaktigt boende innebär att barnet ska spendera ungefär lika mycket tid hos respektive förälder. Enligt praxis hade du med stor sannolikt blivit skyldig att betala underhållsbidrag om din son spenderade mindre än 1/3 av tiden hos dig (NJA 1998 s. 267).

Om din son endast spenderar några få dagar mer hos barnets pappa än hos dig behöver du inte betala underhåll utan det anses i så fall som att du uppfyllt din underhållsskyldighet. I det fallet finns det en möjlighet för dig att erhålla underhållsbidrag från barnets far på grund av att din son har rätt att leva på samma ekonomiska villkor hos båda föräldrarna (NJA 2013 s 955).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare