Måste jag betala tillbaka felaktiga utbetalningar?

Hej. Jag blev avstängd från mitt arbete den 19 april pga graviditet och risk för att bli smittad av covid-19. Har sedan dess fått ersättning från f kassan( graviditets penning)

Min arbetsgivare har i april och maj trots detta betalat ut full lön till mig, så att jag fått lön plus ersättning från f kassan. Jag ser nu för juni månad att jag även kommer få en utbetalning från min arbetsgivare. Jag har inte varit medveten om att jag själv skulle lägga in min frånvaro utan trodde min chef såg till detta.

Jag har tänkt att april och maj lönen varit rätt, att det var någon sorts slutlön, utbetalda ob timmar, eventuella semesterdagar och har därför använt pengarna som mina egna.

Vad gör jag? Kommer jag tvingas betala tillbaka pengarna för dessa månader? Juni lönen har jag bett dom stoppa då jag förstått att i alla fall denna inte ska ges ut.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Pengarna tillbaka vid felaktig utbetalning

När arbetsgivaren gjort en felaktig utbetalning har den i regel rätt att få tillbaka pengarna. Det finns dock inga lagregler som styr detta utan det är en utarbetad princip som kallas "condictio indebiti". Principen har framkommit efter tidigare fall och innebär alltså att den som av misstag gjort en felaktig utbetalning har rätt att få pengarna tillbaka.

Rätten att behålla pengarna

Det finns ett undantag dock. Du har rätt att behålla pengarna om du verkligen har trott att summan varit korrekt och alltså inte haft anledning att tro att utbetalningen varit felaktig. Dessutom bör du ha konsumerat pengarna eller åtminstone levt som om de vore dina egna.

Har du rätt att behålla pengarna?

Det verkar som att du har förstått att de löner du fått utbetalda varit felaktiga men inte förrän nu i juni. Du kan därför inte anses ha varit i god tro (kravet för att du ska få behålla pengarna) gällande den kommande betalningen, som du ju skriver att du själv stoppat. Gällande de två tidigare lönerna däremot blir det en bedömningsfråga där man får undersöka om du varit i god tro. Bedömningen utgår från vad du egentligen ska ha erhållit i lön, om beloppen verkar rimliga i förhållande till ditt antagande att det rört sig om slutlön med mera. Är skillnaden stor kan det betyda att du förväntas ha reagerat på utbetalningen och att du därför inte kan anses vara i god tro. Det spelar även roll hur lång tid det tagit att upptäcka den felaktiga löneutbetalningen, ju kortare tid som gått desto större risk att du måste betala tillbaka pengarna.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis så kan du inte längre anses vara i god tro eftersom du upptäckt den felaktiga betalningen. Du har då inte rätt att behålla pengarna. Om arbetsgivaren kräver tillbaka lönen så är du dessvärre skyldig att betala tillbaka den. Om det rör sig om en mindre summa som du redan förbrukat och som du inte hade kunnat upptäcka kan det dock anses motiverat att du varit i god tro och därför inte behöver betala tillbaka.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare