Måste jag betala om säljaren är i dröjsmål?

Jag har beställt en vara på nätet och om den inte levereras - måste jag betala fakturan ändå?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag utgår från att du i detta fall är konsument dvs att du som privatperson köpt en vara av ett företag eftersom du inte nämner något om att köpet är mellan dig och en annan privatperson. För att svara på din fråga kommer jag därför att utgå från konsumentköplagen (KköpL).

Säljaren är i dröjsmål

Om en vara inte levereras eller levereras för sent är säljaren i dröjsmål, om det inte beror på köparen eller annat förhållande på köparens sida (9 § KköpL). Om säljaren är i dröjsmål har du som konsument rätt att hålla inne betalning, alltså inte betala fakturan (10 § KköpL och 11 § KköpL).

Du har rätt att kräva fullgörelse eller häva köpet

Du som konsument har också rätt att kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan till dig (12 § KköpL) eller häva köpet, vilket innebär att du inte behöver betala fakturan och företaget behöver inte leverera varan (13 § KköpL).

Sammanfattning

Om varan som du har beställt inte levereras har du rätt att inte betala fakturan till dess att varan är levererad.

Hoppas att du har fått svar din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawline duktiga jurister.

Vänligen,

Jenny VibergRådgivare