FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/06/2020

Måste jag betala kostnader om jag ångrar mig angående köp av båt?

Hej. Om jag har sagt att jag vill köpa en båt men sedan ångrar mig. Måste jag då betala 10% på köpe summan och ev uppläggning och konservering av motor då ?

Tacksam för snabbt svar.

Dvs om båten ej blir såld

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagar som kan vara tillämpliga vid ett båtköp är köplagen (om köpet är mellan privatpersoner), konsumentköplagen (om köpet är mellan privatperson och näringsidkare) och avtalslagen, som gäller vid alla avtal inklusive muntliga.

Vad säger lagen?

Det finns ingen regel i någon lag som säger att om du ångrar dig så måste du betala 10% av köpesumman och de andra kostnaderna du nämner om båten inte blir såld. Om du och säljaren avtalat om detta tidigare så är det dock det som gäller, förutsatt att köpet gått igenom (1 kap 1 § avtalslagen). Om ni bara diskuterat ett köp av båten kan det inte anses vara tillräckligt för att ni har ett avtal. Omständigheterna, som till exempel att säljaren skulle ha reserverat båten åt dig och det finns ett bestämt datum för köpet, talar för att det finns ett köpeavtal mellan er. Även omständigheter som ifall ni redan har en bestämmelse som att du ska stå för kostnader om du ångrar dig talar givetvis för att avtalet finns och är giltigt.

Måste du betala?

Det finns ingen bestämmelse som säger att du måste betala summan om ni inte tidigare avtalat om det. Det finns dock heller ingen rätt att ångra ett köp om det redan har gått igenom, förutsatt att det inte ingick ångerrätt i avtalet. Svaret beror alltså helt på vad som kan anses vara avtalat mellan dig och säljaren, vilket jag tyvärr inte kan svara på utifrån informationen i frågan.

Jag hoppas att svaret är vägledande för dig. Om du har några fler frågor är du välkommen att skriva in till oss igen så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare