FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/09/2020

Måste jag betala kapitalvinstskatt om jag ger bort något i gåva?

Hej, om jag vill skänka 10% av min bostadsrätt till min dotter måste jag betala reavinst då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du ger bort andelen i gåva finns det ingen beskattningsbar inkomst, det är ju en utgift för dig. Du behöver alltså inte betala kapitalvinstskatt (även kallat reavinstskatt) med anledning av gåvan. Eftersom vi inte har någon gåvoskatt i Sverige behöver inte heller din dotter betala kapitalvinstskatt med anledning av gåvan, (8 kap. 2 § inkomstskattelagen).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare