Måste jag betala en parkeringsbot om automaten inte fungerar?

Hej!

Jag har fått parkeringsböter som jag uppfattar som oskäliga. Jag och min syster skulle gå en promenad på påskafton. När jag kommer till parkeringen så står 3-4 personer vid automaten och säger att det inte går att betala eller ringa in felanmälan, däribland min syster. Vi gör ytterligare ett antal försök men kommer inte fram, vi kommer inte ens till att det tutar utan samtalen "bryts" som om det är fel nummer?. jag har en app och försöker med den. Fungerar ej, tar en skärmdump efter att vi stått och läst på automaten, ringt, testat app mm i ca 20 min. Vi resonerar att på påskafton är det kanske ingen avgift, därav går det inte att betala eller komma fram?

Vi går promenaden och p- platsen är halvtom. När vi kommer tillbaka har vi båda givetvis böter. Samtal till Hojab (parkeringsbolaget) där jag förklarar detta på ett lugn sätt, men bemöts med att "vi skulle ansträngt oss mer" hur undrar jag?

Tacksam för er synpunkt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Enligt din fråga tolkar jag det som att felparkeringen skett på privat mark där markägaren anlitat ett privat bolag att sköta parkeringen. Jag kommer därför att använda mig av lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LOP) när jag besvarar din fråga. När det rör felparkering på privat mark används ordet kontrollavgift istället för parkeringsanmärkning.

Hur skulle ansträngt jag ansträngt mig mer?
Vad parkeringsbolaget anser att ni skulle gjort mer kan jag tyvärr inte svara på. Men jag kan svara på vad som sägs i lagen och hur du möjligtvis kan slippa undan att betala kontrollavgiften.

Vad som gäller
LOP är kort lag och säger inget specifikt om en situation när biljettautomaten är trasig. Det finns dock en generell paragraf som säger att om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut (10 § LOP). Det innebär att det blir en bedömningsfråga vad som ska anses som "uppenbart oskäligt."

Du nämner i din fråga att ni försökt göra en felanmälan utan framgång och även försökt att betala via en app. Det är dock svårt att göra en generell bedömning eftersom man måste ta hänsyn till en rad andra omständigheter som t.ex. alternativa parkeringsmöjligheter. Enligt mig kan man aldrig vara helt säker på att inte få böter om man står på en parkering utan att ha betalat och man inte har lyckats felanmäla parkeringsautomaten.

Vad du kan göra
Som jag nämnde tidigare är det svårt att säga hur en eventuell domstol hade dömt i ditt fall. Med detta sagt finns det fortfarande möjligheter att slippa betala kontrollavgiften. Dina möjligheter att lyckas med detta avgörs främst utifrån om du redan betalat kontrollavgiften eller inte.

Du har inte betalat kontrollavgiften
Har du inte betalat kontrollavgiften kan du bestrida denna hos parkeringsbolaget. En kontrollavgift från ett privat parkeringsbolag kan jämföras med en räkning, och om du anser att du inte ska betala denna är det upp till parkeringsbolaget att väcka talan mot dig. Om du anser att du inte ska betala kontrollavgiften kan du bestrida kontrollavgiften skriftligen till parkeringsbolaget (e-mail fungerar) med skälen du anfört i din fråga samt kontaktuppgifter, relevanta datum och belopp du bestrider.

Bolaget kan fortfarande skicka vidare din kontrollavgift till ett inkassobolag och det är viktigt att du även bestrider denna till inkassobolaget på samma sätt jag nämnde ovan. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning så länge du bestrider kontrollavgiften eftersom det är upp till parkeringsbolaget att visa att du är tvungen att betala.

Om parkeringsbolaget skickar kontrollavgiften till kronofogden bestrider du även denna på samma sätt jag nämnde ovan. Du riskerar inte heller här att få en betalningsanmärkning eftersom kronofogden inte gör någon bedömning om du är tvungen att betala eller ej. Du kan läsa mer om hur man bestrider räkningar här.

Det finns en chans att parkeringsbolaget väljer att inte ta ditt ärende till tingsrätten eftersom detta är mer kostsamt och om de bedömer att du har en chans att vinna målet. I ett sådant scenario hade du inte behövt betala kontrollavgiften.

Du har betalat kontrollavgiften
Om du har betalat kontrollavgiften anses detta som att du har erkänt räkningen. Det blir därför upp till dig att väcka talan mot parkeringsbolaget i tingsrätten. En stämningsansökan till tingsrätten kostar 900 kronor vilket förmodligen överstiger kontrollavgiften. Om du redan har betalat rekommenderar jag därför att du inte går vidare med ärendet men tar med dig informationen från mitt svar till framtida händelser.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare