Måste faktura betalas efter dödsfall?

Hej , det har kommit ett krav brev att betala en skuld åt min mor som e död, där finns pengar på hennes konto och jag får betala räkningar som behövs, måste jag betala den faktura som skickas?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med in fråga!

Det framgår inte av din fråga om bouppteckning upprättats eller ej, men jag utgår från att det inte har gjort det.

Man ska inte röra dödsboet förrän bouppteckningen är klar, däremot är det tillåtet att betala räkningar. I första hand ska dödsboet betala räkningarna för begravningen och bouppteckningen. Alla räkningar som rör ett gemensamt hushåll ska betalas. Hyra, el, skatt, telefon, bolåneräntor och begravningskostnader brukar kunna betalas från den dödas konton.

Du nämner inte vad fakturan avser, men är det något av det jag nämnt ovan så måste den betalas. Om fakturan avser annat får ni avvakta och möjligen kontakta dem som skickat fakturan och förklara att du är mitt i en bouppteckning och inte kan betala än.

Inga andra skulder får betalas förrän bouppteckningen är klar, d.v.s om din mor hade en skuld till någon vän så får den inte betalas förrän bouppteckningen är klar, se 21 kap 4 § Ärvdabalken.

Om det är så att bouppteckning redan upprättats och ni fått fakturan i efterhand, får ni rätta till bouppteckningen, vilket ni har en månad på er att göra enligt 20 kap 10 § Ärvdabalken.

Jag hoppas mitt svar är till hjälp, återkom gärna annars vid ytterligare fundering!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare