FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/02/2022

Måste en legal arvinge godkänna ett testamente för att arvet ska kunna fördelas?

Måste legal arvinge godkänna testamentet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en legal arvinge måste godkänna ett testamente för att arvet ska kunna fördelas och vad som händer om det inte har godkänts.

Måste en legal arvinge godkänna ett testamente?

Din fråga aktualiserar ärvdabalken (ÄB). För att arvet ska kunna fördelas enligt ett testamente måste det vinna laga kraft. Laga kraft innebär att testamentet inte kan överklagas. Ett testamente som är giltigt vinner laga kraft om det delges arvingarna och ingen klandrar det inom 6 månader, eller genom att arvingarna godkänner testamentet, 14 kap. 4-5§ ÄB. De som ingår i kretsen som ska delgivas/godkänna testamentet är både legala arvingar och legala efterarvingar, 3 kap. 2§ ÄB.

Vad händer om en arvinge inte vill godkänna ett testamente?

En arvinge som inte vill godkänna ett testamentet har möjlighet att klandra testamentet genom att väcka talan vid domstol. Om ingen talan har väckts inom 6 månader från den tidpunkt då arvingen delgavs testamentet vinner det laga kraft, 14 kap. 4-5§ ÄB.

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare