Måste en kund visa upp kvitto/legitimation vid reklamation i butik?

2020-03-28 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej! Jag har en fundering gällande reklamation. Om jag som kund ska reklamera i en butik, måste jag då visa upp kvitt och/eller legitimation? Tack på förhand.
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att situationen du undrar över rör en kund som köper något av ett företag, varefter kunden blir missnöjd med varan och vill göra en så kallad reklamation. En reklamation innebär att kunden klagar till företaget angående varans skick eller dylikt. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av konsumentköplagen. Eftersom den lagen reglerar frågor mellan en näringsidkare och en konsument.

Varken i konsumentköplagen eller annan lag finns det någon regel som kräver att kunden behöver visa upp kvitto när hen reklamerar en vara. Det kan dock vara en fördel att ha ett kvitto då kunden måste kunna bevisa att hen har köpt en viss vara i en viss butik, vid en viss tidpunkt och till ett visst pris. Ofta kan det räcka med ett kontoutdrag men om kunden köpt flera saker i samma butik så kan hen inte bevisa priset genom kontoutdraget varför kvitto är att föredra om en vill vara på den säkra sidan.

Vad gäller legitimation så finns det inget lagstöd för krav på uppvisande av legitimation heller. I Sverige har vi dock en stark avtalsfrihet vilket gör att företag har möjlighet att ställa upp egna villkor då de ingår avtal med kunder. Dock har kunder ett starkt skydd i form av konsumentskyddet som gör att eventuellt krav på uppvisande av legitimation skulle kunna ses som oskäligt, särskilt om det inte finns något rimligt motiv bakom.

Sammanfattning

Det räcker generellt med uppvisande av kvitto om du vill göra en reklamation i butik. Alla butiker har dock olika villkor vad gäller reklamation av vara. Jag rekommenderar därför att läsa på vad den aktuella butiken ställer upp för villkor innan du reklamerar varan. Om du dessutom vill läsa mer om reklamation och regler kring detta finns det mycket bra information på Konsumentverkets konsumentanpassade hemsida.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Siva Arif
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1101)
2020-11-29 Bilförsäljaren har gett fel uppgifter om bilens service?
2020-11-28 Kan en köpare reklamera fel om garanti inte längre gäller?
2020-11-28 Reklamation
2020-11-28 Kan man kräva att försäljare avhjälper fel på bil utan garanti?

Alla besvarade frågor (86740)