Måste en jurist göra arvsskiftet?

Jag och min bror anlitade en jurist för att göra bouppteckning efter vår mammas död. Bouppteckningen är nu registrerad av Skatteverket. Juristen säger att vi får originalet av hen när vi träffas för att göra arvsskifte. Måste/bör juristen göra arvsskiftet eller kan vi göra det själva? Vi har inte efterfrågat detta och antar att det inte ingår i de 15 000 :- vi redan betalt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Måste/bör en jurist göra arvsskiftet?

Det finns inget krav eller liknande på att en jurist ska utföra arvsskiftet, en jurist måste alltså inte göra det. Avseende om en jurist bör göra arvsskiftet är svaret att det beror på. Om egendomsförhållandena är komplicerade kan en jurist kan vara fördelaktig för arvsskiftet, i andra fall klarar många av att göra arvsskiftet själv.

Jag vill också råda er att tydligt fråga er jurist om arvsskiftet ingår i summan innan ni eventuellt väljer att göra det själv.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare