Måste en fordringsägare först skicka ut påminnelser och/eller gå via ett inkassoföretag innan denne vänder sig till Kronofogdemyndigheten med en förfallen fordran?

Hej! Jag har en kort fråga. Får en vägförening skicka en faktura direkt till kronofogden, utan att skicka vidare fakturan till inkasso, trots att det stod på påminnelsefakturan; Betala senast xxxx annars kommer fakturan skickas vidare till inkasso? Måste inte föreningen göra som dom skrivit på sin påminnelsefaktura och först skicka den till inkasso, innan ärendet går vidare till kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att dy vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). För utifrån din ärendebeskrivning misstänker jag att vägföreningen har ansökt om ett s.k. betalningsföreläggande.

Betalningsföreläggande - Vad gäller?

En ansökan om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM), vilket ofta brukar bli aktuellt när eventuella utskickade fakturor och/eller kravbrev visat sig vara verkningslösa. En ansökan om betalningsföreläggande får avse åläggande för svaranden (du) att betala en penningfordran som är förfallen till betalning, om förlikning är tillåten i saken (vilket är fallet här), 2 § BfL. Vägföreningens fordran är förfallen när föreningen vill ha betalt om det skulle förhålla sig på det visat att någon förfallodag inte är avtalad, jfr 5 § 1 st. lagen om skuldebrev. En ansökan ska för övrigt göras skriftligen och i ansökan ska sökanden (vägföreningen) ange sitt yrkande (krav på betalning) och grunden för det, 9-10 §§ BfL. Vidare ska belopp, förfallodag och den ränta som begärs anges, 11 § BfL

Därutöver gäller följande. Om sökanden begär ersättning för kostnader med anledning av målet ska det anges i ansökningen och samtidigt ska det uppges vilka kostnaderna är, 17 § BfL. I 19 § BfL sägs slutligen att en ansökan ska skrivas under av sökanden eller hans eller hennes ombud och ges in till KFM. Tar myndigheten upp ansökningen ska svaranden (du) föreläggas att till myndigheten yttra sig inom viss tid från det att ansökningen delgavs honom eller henne och tiden får inte utan särskilda skäl bestämmas till mer än två veckor, 25 § BfL. Målet kan dessutom komma att avgöras även om du skulle förhålla dig passiv och vägra inkomma med ett svaromål, 26 § BfL

Men vill du bestrida vägföreningens ansökan ska även detta göras skriftligen och därefter kommer målet, om föreningen så vill, att överlämnas till domstol och då till en tingsrätt som första instans. En sådan begäran ska också den göras skriftligen och inom fyra veckor från den dag då underrättelsen sändes till vägföreningen i egenskap av sökanden, se 33-37 §§ BfL. För det fall ärendet slutligen måste hänskjutas till domstol kommer en s.k. fullgörelsetalan väckas mot dig enligt 13 kap. 1 § rättegångsbalken. Det handlar med andra ord om en sedvanlig stämningsansökan.

Den nu uppkomna situationen - Vad gäller?

Den ovan nämnda lagstiftningen är den som blir tillämplig i förevarande fall. Och varken i BfL eller mig veterligen något annat regelverk föreligger en skyldighet för borgenären (vägföreningen) att skicka ut påminnelser och/eller att först gå via ett inkassobolag (borgenär = fordringsägare, icke att förväxla med rättsfiguren borgensman, vilken är en garant och således någonting helt annat). En förfallen fordran (i det är fallet ett penningbelopp manifesterat i en faktura) kan, genom KFM:s försorg, drivas in direkt och på det sätt som borgenären finner lämpligt. Som gäldenär (gäldenär = den skuldsatte) har du en långtgående skyldighet att reglera skulden och det ansvaret kan i grunden inte heller övervältras på någon annan.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare