Måste en arbetstagare som fått för mycket lön betala tillbaka? Fråga om condictio indebiti.

Hej,

Jag fick för mycket betalt av min arbetsgivare den 25:e februari och fick ett mejl för 2 dagar sen där de sa att jag var återbetalningsskyldig. Beloppet var 6540 kronor för mycket vilket jag inte tänkte på när jag fick betalt. Arbetsgivaren säger att hen inte har fått informationen om att jag hade slutat. Så jag fick betalt för hela februari istället för halva. Skulle uppskatta eran rådgivning i denna fråga.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Genomgång av rättsläget

Jag tolkar din fråga som att du har fått för mycket pengar utbetalat av din arbetsgivare. Din situation aktualiserar en princip som kallas condictio indebiti. Den innebär att misstagsbetalningar som huvudregel ska gå åter. Detta har uttalats i praxis, exempelvis i NJA 1999 s. 575. Detta innebär att om principen hade tillämpats enligt huvudregeln hade du behövt betala tillbaka pengarna till din arbetsgivare.

Det finns dock undantag till denna princip. Ett av undantagen är när mottagaren i god tro har inrättat sig efter/konsumerat beloppet. Med god tro menas att mottagaren inte ska ha upptäckt eller haft anledning att upptäcka att betalningen var felaktig. En person som inte förstått eller haft skäl att förstå att pengarna utbetalats felaktigt ska därmed inte behöva betala tillbaka pengarna.

Du har inte upptäckt att du fått för mycket i betalt, men det går att ifrågasätta om du kanske borde ha upptäckt felet. Detta eftersom du fått dubbelt så mycket betalt i jämförelse med vad du borde ha fått av arbetsgivaren (om du har fått betalt för hela månaden istället för halva). Det skulle därför kunna vara så att du inte anses ha varit i god tro. Detta beror dock även på andra faktorer, exempelvis om du brukar ha en stor summa på kontot som gör att 6540 kr inte gör någon direkt skillnad. En annan faktor som kan ha betydelse är om du får inkomster från flera olika företag och därmed inte heller har anledning att märka 6540 kr för mycket. Något som talar till din fördel i detta fall är att det är en arbetsgivare som har gjort fel, och det brukar då kunna krävas mer när det gäller att utbetalningar ska ske korrekt. En arbetstagare bör kunna räkna med att lönen som betalas ut är rätt.

Om du anses ha varit i god tro finns ett annat krav för att undantaget ska vara tillämpligt, vilket är att du har inrättat dig efter betalningen/konsumerat beloppet. Detta betyder enkelt sagt att du har sett pengarna som dina egna samt använt dem. Om du har gjort det framgår inte av frågan.

Sammanfattning

Det finns inte något tydligt svar på din fråga. Du skulle kunna omfattas av undantaget och därmed inte behöva betala tillbaka pengarna. Då krävs dock att du har varit i god tro. I ditt fall skulle det kunna falla på att du borde ha upptäckt misstaget. Det finns dock faktorer som talar för att du har varit i god tro, exempelvis för att det är din arbetsgivare som har gjort fel. Om du inte skulle anses ha varit i god tro måste du betala tillbaka beloppet. Mitt råd till dig är att hävda att du har varit i god tro samt inrättat dig efter beloppet när du svarar din arbetsgivare.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare