Måste butiker skriva ut priser på varor?

Jag undrar vad som gäller för prismärkningslagen hos caféer. Många caféer har inte priser vid sina kakor/bakelser så man behöver stå och fråga om allting hela tiden. Jag läste lite om lagen och det stod att "Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.". Betyder det att de inte behöver skriva ut priser alls?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information i minder butiker med manuell betjäning bör tolkas som att det är acceptabelt för mindre butiker/caféer att inte ha utskriva priser på sina varor. Detta skulle kunna bero på att utbudet varierar ofta, vilket gör det opraktiskt att skriftligen prissätta varorna, samt då köpet sker över disk.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare